Tonal tango - En sång om förhållanden

(Petter Lantz)  C  

Allt bygger på tonalitet. Det betyder ungefär att toner som fungerar bra ihop är ordnade som en diatonisk skala, eller durskala, från 1 till 7. (Om durskalan) Även om musiken inte alls behöver innehålla alla tonerna eller börja på 1 så brukar förhållandena mellan tonerna ändå passa in sig i detta system; det verkar faktiskt bli så även om den som gjort musiken inte har nån aning om musikteori. Det finns många olika teorier om varför. Jag tror inte att bara kulturella förklaringar räcker; matematiken är minst lika viktig.

Att spela ackord är att spela minst tre toner samtidigt. Varje ton i skalan kan bilda ett ackord. Det innehåller alltid en grundton (prim - den som bestämmer ackordets namn), en ters (tredje åt höger från grundtonen) samt en kvint (femte från grundtonen - en ters från tersen). Tre toner på rad med ett stegs mellanrum! När de ligger på detta enkla sätt, som i den vänstra spalten, kallas det grundläge. I högra spalten ligger de i spridda lägen. Då är det lite svårare att hitta prim, ters och kvint men det går ganska bra ändå.

Så länge siffrorna motsvarar prim, ters och kvint kan tonerna sitta där det blir bekvämast. Det brukar låta bättre om de flyttas så lite som möjligt. Det går att ta alla sju ackorden utan att flytta handen.

Sina namn får ackorden från stamtonerna - de bokstäver i alfabetisk ordning som de vita tangenterna fått någon gång på medeltiden och som egentligen är en vanlig durskala från C. Läs mer om stamtoner och tonarter på grodd.org/hogadal!
Ackorden i första versen:
grön prick = melodi
|1 |5 |


|1 4 |



|2 5 |



|1 |3 |



|6 3d|



|5 1 |


Ackordet 17 kallas "sjua" (i detta fall C7) och ser ut så här:             Ackordet 1 kallas "majsjua" (i detta fall Cmaj7) och ser ut så här:

OBS! En ton kan bara få ett namn eller ett nummer om den jämförs med en annan ton. Ett förhållande mellan två toner kallas intervall! 
Den första heter prim, den andra kallar vi sekund;
den tredje ters, den fjärde kvart, där väntar vi en stund
på femte tonen, kvinten kallas den,
sen en sext och en septim innan vi börjar om igen

Det finns ett halvsteg mellan tre och fyra
och ett annat halvsteg mellan sju och ett 
men alla andra steg, kan jag bedyra,
är hela, för det ska ju vara lätt.

och för varje ton vi sjunger eller spelar
kan det finnas ett par till som låter bra
som är mer eller mindre jämna delar
utav originalfrekvenserna
Ackorden, harmoniernas mysterium (|4 4#°|1/5 5#° 6d|)
Tre toner ovanpå varann med ett stegs mellanrum

En grundton och en kvint finns i ackordet
Däremellan både stor och liten ters
Börjar det med liten ters så står det
ett "m" strax bredvid, som i denna vers
"m" betyder minor som på svenska heter moll
Det hörs en större liten ters ibland i rock'n'roll

Ackord med stor ters först, de kallas major,
I Sverige är det "dur" vi kallar dem;
men på engelska så är det så de säger
om ackorden 4, 1 och 5

Ska durackorden ner en liten ters så kan du gå
ett stort steg upp med kvintfingret och därigenom få
de mollackord som kallas paralleller
För alla durackorden detta gäller!


|1 |5 |
|1 4 |2 5 |
|1 |3 |
|6 3d|5 1 |

|1 |5 |
|5 |1 |
|4 |1 |
|2 |5 |

|4 |1 |
|3d |6 |
|4 |1 |
|2 |5 |
|4 |1 |0
|2 3 |4 5 |

|1 |5 |
|5 |1 |
|6 |3 |
|4 |5 |
|6 |3 |
|6d |2d |

|4   |1  |
|1 41|5  |
|4   |1  |
|1 41|5  |

|5 |3 |
|1 |6 |
|4 |2 |
|4 |5  |

  
     
Om mollackord ska upp en liten ters då får tvärtom
grundtonen gå ner med samma stora steg, men om
ett mollackord en ters neråt har gått
har kvintfingret gått upp ett steg, fast smått

För när mollackord går ner en ters, en stor det oftast är
men när 2 ska ner till 7 så kan det ställa till besvär
Det låter rätt om tonen 7 kan sänkas
men även en korrekt 7a kan tänkas

Om en grundton i ett durackord går pyttelite ner
så går ackordet uppåt en stor ters och som ni ser
så hamnar tonen 4 lite snett
Vi byter faktiskt tonart, lite lätt
men gör vi fel kan det ändå bli rätt, på något sätt.

Vi har ackord i dur 1, 4, 5, ni minns väl det?
och sedan parallellerna i moll 6, 2 och 3.
7an verkar nästan ha glömts bort
Den har en kvint som är lite för kort
(Ett djävulskt intervall fast rätt sonort)
Det fanns en 7a förr, av halvsänkt sort
Den finns kvar ännu i folkmusik och rock som låter hårt
som sub-sub-dominant, US-import, 
Ackordet 4 i fyrans tonart
eller ett mixolydisk medeltida arv .. nu blev det svårt
Men är det för lätt blir det ingen sport
för ackorden, harmoniernas mysterium (|4 4#°|1/5 5#° 6d|)
Tre toner ovanpå varann med ett stegs mellanrum

Från grundackord i dur händer det oftast att vi går
en kvint ner eller upp, så har det vart i tusen år.
Går vi ner går tersen upp ett halvsteg, kvinten lite till.
Ska vi upp går grundton ner en halv men kvinten den står still


|6 |1 |
|2 |4 |
|6 |4 |
|3 |1 |

|2 |7/b7 |
|2 |7 |
|2 |7/b7 |
|2 |7 |

|4 | 6 |
|1 | 3 |
|5 | 7m|
|4 | 6 |
|5 |7 |3d |

|1 4 |5  |
|6 2 |3  |
|7 |1   |
|7 |1|
|7 |1|
|7/b7 4 |5m 4 |
|7/b7 4 |1  |
|7/b7 4 |1  |
|7/b7 4 |1  |
|7/b7 4 |1  |
|7/b7 4 |5  |
|4 |1 |0
|2 3 |4 5 |

|1 |5 |
|5  |1 |
|4  |1 4 |
|4 1|4 1 |


  
     
I moll är det tvärtom förstås, om inte vi har tur,
för ofta har ackordet fem steg upp gjorts om till dur
Två fingrar kan gå ner ett halvsteg var
så länge bara kvinten lämnas kvar

Det där ackordet funkar faktiskt som ackordet 5
Det kallas dominant och för det vet bestämt att det vill hem0
Även om dess hem har gått i moll
Men idag spelar funktionen mindre roll.

Men fortfarande kan det lura öronen på oss
om nåt av mollackorden har fördurats
Då tror vi att vi faller en kvint neråt men förstås
det är ju bara låtskrivarn som lurats.

Om ackorden bara ska ett enda steg så blir det värre
Det kan flyttas två halvsteg på samma gång men oftast färre
Mellan 7 och 1 är halvsteget i starten
men går alla upp ett halvt så byts tonarten

Mellan 1 och 2 samt 5 och 6 är halvsteget i mitten
Mellan 2 och 3 samt 4 och 5 finns inga halvsteg alls
Mellan 3 och 4 blir det halva steg i ändavsnitten
Mellan 6 och 7 blir halvsteget vårt femte intervalls
Ackorden, harmoniernas mysterium (|4 4#°|1/5 5#° 6d|)
Tre toner ovanpå varann med ett stegs mellanrum

Så tränar du på min tonala tango varje dag
kan du ganska snart alla tonarter lika bra0
Å andra sidan är det inget tvång
Du kan lika gärna ta en annan sång ...om
den är lika adekvat och lika lång!
  
|6 |3d |
|6 |3d |
|3 |7d |
|7d |3 5 |

|1 |5 |
|5 |17 |
|3d |6 |
|4 1 |5 (3d)|

|6 |3 |
|6 |3 |
|6 6d|2 |
|2 2d|5 |

|4 |5 |
|3 |4 |
|7 |1 |
|7 |7# |

|1 2 |5 6 |
|2 3 |4 5 |
|3 |4 |
|6 |7 3d|
|4 |1 |0
|2 3 |4 5 |

|1 |5 |
|5 |17 |
|4 |1 |
|2 5 |1 6d|
|2 5 |1 5 1|


 









Hem