Sifferlåtar i C

 
 Understrukna stavelser ligger på första pulsslaget i takten!
 
Först tar vi ettan (Sånt e livet) (ovanlig version, men i Cdur):  

Först tar vi ettan och går till fyran, 				|1 	|4 	|
men nästa etta, den går till fem. 				|1 	|5 	|
Då tar vi ettan som gick till fyran  				|1 	|4 	|
tillbaks till ettan, men fem vill hem..          	        	|1  5	|1 	|



Humla nummer fem (Jag är en liten mört)       

Jag heter humla nummer fem 			|5 	|5 	|           45454545 
Nu ska jag flyga hem 				|1 	|1 	|
Jag heter humla nummer fem 			|5 	|5 	|
Nu ska jag flyga hem 				|1 	|1 	|
Det brukar finnas fyra sätt 				|4 	|4 	|           1717171
att flyga hem till ett. 			        	|1 	|1 	|           7171 6 5 
Men för humlor finns det fem 			|5 	|5 	|           5454545 
... sätt att komma hem 				|1 	|1 	|           5 43 2 1 
(från fem    				        |   5 1|)                5 1



Ettan smyger (The lion sleeps tonight)    
Ettan smyger i fyrans djungel 				|1 	|4 	|
och letar efter fem. 						|1 	|5 	|
Ettan smyger i fyrans djungel 				|1 	|4 	|
och letar efter fem. 						|1 	|5 	|
Vi … är vilse, och 						    |1 	|4 	|
vi vill komma hem! 						    |1 	|5 	|
Vi … är vilse, och 						    |1 	|4 	|
vi vill komma hem! 						    |1 	|5 	|

Denna version höjer sig en kvart efter en stund. Ackord 4 blir ny 1a. <4: > Bara en ton behöver ändras. 
Börja på ton 4, kalla den grundton och gå hel hel halv hel hel hel halv så märker du vilken ton det är!



Nummer 1 (Jag hade en gång en båt eller Sloop John B)  

Sloop John B  (Denna går alldeles för fort, men den går också i C.)

Ackordet med nummer ett				|1 |1 |
känns nästan alltid rätt. 				|1 |1 |
Börjar det kännas fel kan du flyga till fem. 	|1 |1 |5 |5 |           eller  	|1 |1#° |5 |5 |
Men ettan blir yr					|1 |17|
och flyger till fyr   (men hamnar på två).    |4 |(2) |
Ett måste komma till fem				|1 |5 |
för att hitta sitt hem. 				|1 |1 |

Ackordet 17




Bluestolvan
    till exempel
Love me lika a man - Diana Krall (Bonnie Raitt) 
Roll over Beethoven - Chuck Berry   text
Varm korv boogie - Emilio Walter (Owe Törnkvist) 
Hound dog - Elvis Presley (Big Mama Thornton) 
Hound dog - Big Mama Thornton 
Blues jam - Sister Rosetta Tharpe 

Blues har ofta naturterser som låter mittemellan dur och moll, dvs melodin kan gå i moll och ackorden i dur! Här är en pentatonisk (inga fyror och sjuor) Cmollskala, fast med en liten extraton mellan 2 och 3 som också är vanlig i blues. Prova att hitta på en melodi med dessa toner! Det kan också vara på grund av naturterserna som det är vanligt med små sjuor på både ackord 1 och 4 i bluessammanhang. (En mollters från 5 blir liten 7a i ackord 1 och en mollters från 1 blir liten 7a i ackord 4)
Ettan kommer först, fyran kan bli efter |1 |(4) | för ett känns ändå alltid rätt. |1 |1 | Fyran är tillbaka, det är det enda raka. |4 |4 | Ettan har det inte lätt. |1 |1 | En femma dyker opp... |5 | Fyran säger stopp! |4 | För det är ettan som är nummer ett (bestämmer fem)! |1 |5 | eller denna Varmkorv Boogie-variant:
Det står en varmkorvgubbe ner på första lång
Han målar korvarna blåa uti denna sång
Han målar fyra om dagen
Stoppar den första i magen 
men den femte tappar han i fjärden, det var bara
ett av misstagen, ( _  som var fem).
|1 |1 |
|1 |1 |
|4 |4 |
|1 |1 |
|5 |4 |
|1 |5 |
Fem steg upp (Pachelbels Kanon) (Den brukar gå i D men denna går i C.) eller Psalm 904 (Kjell Höglund) Känn ingen sorg för mig Göteborg (Håkan Hellström) Jag sitter på ett berg (Brukar gå i E) Du kan också sjunga på skalsteg, i fjärdedelar, så här: |1 2 3 4 |5 2| |6 7 1 2 |3 | |4 5 6 7 |1 67| |1 2 3 4 |5 | Ett går upp till fem |1 |5 | som sex går upp till tre |6 |3 | Fyran den går hem |4 |1 | om den inte går till fem |4 |5 | Det börjar med sex (Autumn leaves) Paula Cole Alla ackordbyten är kvintfall (de går till ackordet fem steg neråt) utom vid 3d ser ut så här: | 6 | | Två kvinter ner | 2 | 5 | och några fler | 1 | 4 | och lite till | 7 | 3d | sen står vi still | 6 | | Å, samma sak | 2 | 5 | på samma sätt | 1 | 4 | gå ner en kvint | 7 | 3d | är ganska lätt | 6 | | från siffran sju | 7 | 3d | men vänta nu... | 6 | | Kör på igen | 2 | 5 | stanna på en | 1 | | Gå från sju igen och sen | 7 | 3d | med små små hopp till | 6/6 6/#5 |6/5 6/#4| fyran och tre-dur och | 4 | 3d | stopp! | 6 | | Here, there and everywhere körversion i C

1 går till 3 min vän
Ett halvsteg ner och sen,
till 2 och 5 ..

1, 2 ,3 å så 4
å sen får vi höja ton 4
så 7 går till 3dur
på exakt samma sätt
som 6 går till 2dur
och 2 går till 5 och ..

ett, 2 ,3 å så 4
igen, sen höjer vi 4an
så 7 går till 3dur
på exakt samma vis
som 6 går till 2dur
och 2 ..    men 5 går

hem i moll!
En 4a lika 7-klig spelar
samma roll
men nästa 4moll hittar 5 och ..

hem till slut, till samma ackord som 
förut och till samma justering
av 7 och av 3
så alla dras med
när 6 går till 2dur
och 2, via 5, går
hem!
Intro
|1      |3      |
|3bd      |      |
|2      |5      |
*
|1      |2      |3      |4      |
|1      |2      |3      |4      |
|7m      |3d      |
|7m      |3d      |
|6      |2d      |
|2      |5      | 

|1      |2      |3      |4      |
|1      |2      |3      |4      |
|7m      |3d      |
|7m      |3d      |
|6      |2d      |
|2      |5      | 

|1m/b3      |1m      |
|4m      |7      |
|1m      |1m      |
|4m      |5      | från * igen

|1      |2      |3      |4      |
|1      |2      |3      |4      |
|7m      |3d      |
|7m      |3d      |
|6      |2d      |
|2      |5      | 
|1      |








Hem