Blues "bluestolvan"
(Visst är det väldigt många exempel men bluesen ändrade hela pophistorien!)

Det är så många att de får en egen sida, den ligger här! Här finns några olika exempel i C; fast blues går ofta i tonarter som är lättare på gitarr, till exempel A, E eller D. Det brukar kallas bluestolva för att blueslåtar oftast har tolv takter innan de börjar om. De allra första som spelade blues var dock inte så noga med det, dessutom är det vanligt med 8 eller 16 takter också. En annan intressant sak är de blå tonerna. De ligger mitt emellan dur och moll och finns egentligen inte i det europeiska tonsystemet men har kommit in i musiken via amerikansk kultur som är en unik blandning av flera världsdelars kulturer (Fast blå toner finns i all folkmusik, även svensk!). Se t ex Grejen med rock'n'roll.


Exempel på shuffle:

Walkin' by myself och Mannish boy
    Bluesen viktigaste kännetecken!
    Ett enkelt sätt att få blå toner är att spela eller sjunga i moll samtidigt som ackorden är i dur. Det går att byta ut ackoden 1, 4 och 5 mot 6d, 2d och 3d i de flesta blueslåtar samtidigt som melodin använder tonerna 6 _ 1 2 3 _ 5 (undvik 7 och 4), vilket kallas pentatonisk skala.

    Typiskt för blues är också rytmen, eller egentligen att flera rytmer blandas, vilket kan kallas polyrytmik och är mycket vanligt i afrikanska kulturer. Den mest typiska är en slags 3 mot 4-rytm som kallas shuffle. Prova att räkna till fyra så här: 1 å så 2 å så 3 å så 4 å så, och klappa på "så" och på varje siffra!

Pentatonisk mollskala i Am (börjar på 6)
   

6dur
   

2dur
   

3dur
Dessa ackord låter precis som 1, 4 och 5 fast i tonarten A.
I båda fallen är det ett grundackord som går fem steg ner eller fem steg upp, som i nästan all folkmusik överallt!
Samma pentatoniska mollskala i Am fast med en liten "bluesknorr"

Samma pentatoniska mollskala med en liten "bluesknorr" fast i Cm

Jealous Hearted Blues Ma Rainey 1924 (i A)
    

Eftersom skalan hon sjunger är 
närmare moll än dur kan den 
tolkas såhär:
|6d    |6d    |
|6d    |6d    |
|2d    |2d    |
|6d    |6d    |
|3d    |3d    |
|6d 2d|6d 3d|

Bleeding Heart Jimi Hendrix (i C)
    ca 7 minuter in i klippet



vilket är nästan samma sak som:
|1   |4   |
|1   |1   |
|4   |4   |
|1   |1   |
|5   |4   |
|1 4 |1 5 |
(och i Bb)

Stormy Monday Cream (i C) 
    



eller:
|1   |1   |
|1   |1   |
|4   |4   |
|1   |1   |
|5   |4   |
|1 4 |5   |

Riff / Call and response
Bluesen kommer delvis från arbetssånger som sjöngs av slavar för att det skulle bli lättare att till exempel plocka bomull. Det kunde gå till så att en person sjöng en kort melodisnutt och de andra svarade, antingen med att härma eller med att sjunga ett svar. Stilen kallas Call and response och kan ligga bakom det som senare kom att kallas riff, och som nu är mycket vanligt i blues och rockmusik. Ett riff är några få rytmiska toner (eller ackord) som återkommer på samma sätt många gånger, ofta under 12 eller 8 takter.

Hoochie Coochie Man Muddy Waters
 G
Riff på ackord 6: 35356 x 8
|6    |      |
|      |      |
|      |      |
|      |      |
|2(d)|2(d)|
|6(d)|6(d)|
|3(d)|2(d)|
|6(d)|3(d)|

Dessa blueslåtar har 16 takter. 
Det skulle gå ganska bra att spela 
även denna låt som en blues, 
med lite shuffletakt:

Jag är humla nummer fem 	           
jag ska flyga hem 		           
Jag är humla nummer fem 	           
jag ska flyga hem 		             
Det brukar finnas fyra sätt           
att flyga hem till ett. 	
Men för humlor finns det fem
... sätt att komma hem 
(från fem)


Hoochie Coochie Man Eric Clapton 
 A
Riff på ackord 6: 12316 x 8
|6    |      |
|      |      |
|      |      |
|      |      |
|2(d)|2(d)|
|6(d)|6(d)|
|3(d)|2(d)|
|6(d)|3(d)|



|5   |5   |
|1   |1   |
|5   |5   |
|1   |1   |
|4   |4   |
|1   |1   |
|5   |5   |
|1   |1   |
The gypsy woman told my mother | Before I was born
"You got a boy child's comin'| Gon' be a son of a gun
He gonna make pretty womens| Jump and shout
Then the world wanna know | What this all about."
But you know I'm here
Everybody knows I'm here
Well, you know I'm the hoochie coochie man
Everybody knows I'm here

I got a black cat bone |I got a mojo too 
I got the John the Conqueror root | I'm gonna mess with you
I'm gonna make you, girls | Lead me by my hand
Then the world will know | I'm a hoochie coochie man
But you know I'm him
Everybody knows I'm him
Well, I'm the hoochie coochie man
Everybody knows I'm him

On the seventh hour | On the seventh day
On the seventh month | The seven doctors say
"He was born for good luck."| And that you'll see
I got seven hundred dollars | Don't you mess with me
But you know I'm him
Everybody knows I'm him
Well, you know I'm the hoochie coochie man
The whole round world know we're here

+ en låt med bara detta riff: 6261|6
Mannish boy Muddy  A

Låtarna med Chuck och Elvis har bluesform men borde hellre kallas Rock'n'roll eller bara vanlig pop från 50-talet.

Roll over Beethoven Chuck Berry C
  text
|1   |4   |
|1   |1   |
|4   |4   |
|1   |1   |
|5   |4 5 |
|1   |1   |
Hound dog Elvis Presley  C
 
|1   |1   |
|1   |1   |
|4   |4   |
|1   |1   |
|5   |4   |
|1   |1   |
Originalet till Hound dog 
    Big Mama Thornton i Eb!

|1   |1   |
|1   |1   |
|4   |4   |
|1   |1   |
|5   |4   |
|1   |5   |
Vissa blueslåtar skulle kunna kallas jazz istället. Ackorden är likadana men dessa låtar kan knappast kallas rock'n'roll, eller hur? I jazz brukar det bli en del spännande varianter av ackorden. Bland jazzmusiker kan det var en sport att krångla till det så mycket som möjligt utan att ändra på formen.

Ettan kommer först och fyran kommer efter
men ett känns ändå alltid rätt.	
Fyran är tillbaka, det är det enda raka.
Ettan har det inte lätt.
En femma dyker opp. Fyran säger stopp!	
För det är ettan som är nummer ett (bestämmer fem)!

Här är en pentatonisk (inga fyror och sjuor) C-mollskala, fast med 
en liten extraton mellan 2 och 3 som också är vanlig i blues. 
Prova att hitta på egna melodier med dessa toner till ackorden i C-dur!


|1   |(4) |
|1   |1   |
|4   |4   |
|1   |1   |
|5   |4   |
|1   |5   |

Love me lika a man - Diana Krall 
(Bonnie Raitt)

Här finns den riktiga texten
C Jam Blues  Oscar Peterson
(Duke Ellington)

|1   |(4) |
|1   |1   |
|4   |4   |
|1   |6d  |
|2   |5   |
|1   |1   |
Lindy hop, jitterbugg mm  
    (ca 50s in i låten)

|1  |4  |
|1  |17 |
|4  |4m |
|1  |6d |
|2  |5  |
|1 6d|2 5 |
"Jazz på Jussis café" (ca 50s in i låten)
från Fem myror är fler än fyra elefanter

|1     |7  3d|
|6  2d|5m  1 |
|4 (2d)|<♭3: 2 5 |
|1     |1m 4 |
|7/b7  |7  3d >|
|3  6d|6d b6d |
Här finns resten av låten!
Straight no chaser
 
|1   |4    |
|1   |1    |
|4   |4    |
|1   |3 6d|
|2   |5    |
|1   |1    |


 
The Dry Cleaner from Des Moines 

|1    |(4) |
|1    |1    |
|4    |4    |
|1    |1 6d|
|2    |5    |
|1 6d|2d 5 |
ungefär
.. och här kommer några till, i moll, och med annat antal takter, och i andra tonarter, det tar aldrig slut :)

Samma lea snea blues (Peps Persson)
16-taktersblues i 6/8takt 
(räkna till 6 istället för 4 i varje takt)

|1 |3d |6  |6  |
|1 |3d |6  |6  |
|4 |4#°|1  |6d |
|2 |5  |1  |5+ |
Stormy Monday Allman Brothers i G 

|1  |4   |
|1 #1|1  |
|4  |4   |
|1 2|3 ♭3|
|2  |#1  |
|1 4|1 5+|
Ball and Chain 
Janis Joplin (Big Mama Thornton) i Gm 

|6  |2   |
|6  |6   |
|2  |2   |
|6  |6   |
|3d |2 1 5/7|
|6 2|3d  |
Slutligen några med siffertext, så klart! En av de mest spännande sakerna med blues är att tonerna mellan dur och moll, som inte finns i västerländsk musiktradition, ändå sjungs, och att det är tack vare pop från Amerika, ett land som jobbade hårt på 17- och 1800-talen för att hålla särskilt afrikansk kultur borta. Musikaliskt kan det förklaras som att melodin kan gå i moll och ackorden i dur! (Fast den tonen som sjungs ligger oftast precis mellan dur och moll, som i början på Hound dog med Elvis!)

... eller som denna 50-talsrockvariant. Melodin börjar på ton 5 men det låter ganska rätt att ta ton mellan ♭3 och 3 på andra raden; som Chuck gör i tredje raden, efter refrängen eller som Jimi Hendrix i första versen. →

Fast allra bäst hörs det i denna låt som nästa bara sjungs på den tonen!
Bye Bye Johnny (Chuck Berry) eller med Rolling Stones i B ↓
Johhny B Goode (Chuck Berry) i C 
Här finns resten av texten

Jimi Hendrix i Bb

Grejen med rock'n'roll (Berry, Lantz) i C

Grejen med rock'n'roll (P Lantz)
Melodin kan gå ungefär så här i hela låten: 
|:5 5 5 5 5 5 4 3|4 3   5     1| ≈♭3 ♭3 ♭3 ♭3 ♭3 ... :|
Först och främst så var det ganska vanligt då
med detta intervall, en ton som kallas blå
På 40-talet fanns det knappt nån ungdomskult
Men ett decennium senare så blommar den för fullt
för på 50-talet föddes grejen rock'n'roll
den med tre ackord i dur och sång i moll

Gå gå! __  Förmodligen är det så
 __ att tonerna som är blå
 __ fortfarande kan stå
 __ trots sekler av slaveri
 __ in the land of the brave and free
 __ 
    



|1   |1   |
|1   |1   |
|4   |4   |
|1   |1   |
|5   |5   |
|1   |1   |

|1   |1   |
|1   |1   |
|4   |4   |
|1   |1   |
|5   |5   |
|1   |1   |

    
Johnny B Goode  (Chuck Berry)


Deep down in Louisiana close to New Orleans
Way back up in the woods among the evergreens
There stood a log cabin made of earth and wood
Where lived a country boy named Johnny B. Goode
Who never ever learned to read or write so well
But he could play a guitar just like a-ringing a bell

Go go!  Go Johnny go! 
Go  Go Johnny go! 
Go! Go Johnny go! 
Go  Go Johnny go! 
Go  Johnny B. Goode!
    
Bye Bye Johnny (Chuck Berry)


She drew out all her money out of the Southern Trust
And put her little boy aboard a Greyhound bus
Leaving Louisiana for the Golden West
Down came the tears from her happiness
Her own little son name 'o Johnny B. Goode
Was gonna make some motion pictures out in Hollywood

Bye, bye, bye, 
bye
Bye, bye, bye, 
bye
Bye bye Johnny Good bye Johnny B. 
Goode


    

eller denna Varmkorv Boogie-variant i C eller originalet av Owe Thörnqvist i G i F Melodin börjar på tonerna: 1 1 1|1 1 ≈♭3 ♭3 1 6 |1 1 ♭3 ..
    
Det står en varmkorvgubbe ner på första lång
Han målar korvarna blåa uti denna sång
Han målar fyra om dagen
Stoppar den första i magen 
men den femte 
tappar han i fjärden, det var bara 
ett av misstagen, (som var fem).
    
|1 |1 |
|1 |1 |
|4 |4 |
|1 |1 |
|5 |
|4 |
|1 |5 |
Originalet:
Det stod en varm-korv-gubbe ner´ på Fyris torg
ha måla´ korvarna svarta för han hade sorg
Han hade låda på magen
Det gillas inte av lagen
Det fick han inte ha 
Nej det var inte bra
att ha en låda på magen

Men när han hade smetat halka på sin sista slang
han tänkte efter om han hade någon ny talang
Och med sin låda på magen
han knalla´ in häromdagen
i en gitarrbutik
sen blev det fin musik
i lilla lådan på magen.


    
Han spände strängar på lådan både härs och tvärs
och sedan spela´ han och sjöng en liten galen vers:
"Jag har en låda på magen
där kan ni lägga bidragen"
Det blev en fin affär
nu är han millionär
på både ryggen och magen

Varm korv boogie
Varm korv boogie
Varm korv boogie
Varm korv boogie
Vaaaaarm kooooorv - 
varm korv boogie
    
I rock'n'roll, som ju bygger på gammal folkmusik, finns också exempel på medeltida kyrkotonarter. Många rocklåtar är doriska, melodin har ton 2 som grundton, men med fördurade ackord för att efterlikna naturterser. De kan också vara mixolydiska, ha 5 som grundton, men eftersom alla har ett grundackord i dur och bara hoppar fem steg upp eller fem steg ner till de andra durackorden på samma sätt som 1, 4 och 5 så blir det förstås enklare att skriva just 1, 4 och 5! Melodin är enklast att härma iallafall! Rocken är säkert medskyldig till att det inte är så vanligt med sifferackord längre. Men nu när ni förstår bakgrunden, alltså folkmusiken och de blå tonerna så är det väl enkelt igen? Bara tre ackord - kvint upp och kvint ner! Rock on!

Long tall Sally (dorisk) F(m)
|2d |    |    |    |
|5   |    |2d |    |
|6d |5   |2d |    |
eller
|1  |    |     |    |
|4  |    |1   |    |
|5  |4  |1   |    |

Jailhouse rock (dorisk) Eb(m)
(riff: ♯1 2d eller ♭1 ♮1)

|2d |    |    |    |
|    |    |    |    |
|5  |   |2d |   |
|6d |5   |2d |    |
eller
|1   |    |    |    |
|     |    |    |    |
|4   |    |1   |    |
|5   |4   |1   |    |


Rock'n'roll music (mixolydisk) A
|5  |    |    |    |
|1   |    |5   |   |
|2d |   |2d |5   |2d |5   |

|2d |2d  |5   |5    |
|1   |1   |2d |2d |
eller
|1   |    |    |    |
|4   |    |1   |    |
|5   |    |5   |1   |5   |1   |

|5   |5   |1   |1   |
|4   |4   |5   |5   |

 A
No particular place to go (Berry) 
|1   |    |    |    |
|4   |    |1   |    |
|5   |    |5   |1   |5   |1   |
 G

Näverlursblues
Ale Möller band i C 

|1    |4    |
|1    |1    |
|4    |4    |
|1  2|3 6d|
|2    |5    |
|1  4|5    |             



|1    |4    |  
|1    |1    |
|4    |4    |
|1    |1    |
|5    |4    |
|1 4 |5    |













Hem